MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Czwórka polskich żużlowców zaczyna walkę o mistrzostwo świata

Leszek Jaźwiecki
Turniejem o Grand Prix Włoch w Lonigo rozpocznie się kolejny - już 62 - sezon rywalizacji o indywidualne mistrzostwo świata na żużlu. W tegorocznej rywalizacji o mistrzowską koronę wystąpią Tomasz Gollob, Jarosław ...

Turniejem o Grand Prix Włoch w Lonigo rozpocznie się kolejny - już 62 - sezon rywalizacji o indywidualne mistrzostwo świata na żużlu. W tegorocznej rywalizacji o mistrzowską koronę wystąpią Tomasz Gollob, Jarosław Hampel i Wiesław Jaguś. Na liście uczestników GP figuruje jako Polak także Norweg Rune Holta, który będzie startował z licencją Polskiego Związku Motorowego. Holta ma polskie obywatelstwo i jeśli wygra zawody, będzie słuchał Mazurka Dąbrowskiego. Tytułu broni Australijczyk Jason Crump, który w ubiegłym roku był bezapelacyjnie najlepszy. Crump wygrał cztery turnieje i drugiego w klasyfikacji generalnej Amerykanina Grega Hancocka wyprzedził aż o 44 punkty.

Walkę o najwyższe miejsca zapowiada najbardziej doświadczony z polskich zawodników 36-letni Gollob, dla którego jest to jedna z ostatnich szans, by sięgnąć po wymarzony tytuł mistrza świata.

- Początkowo chciałem się wycofać z cyklu Grand Prix, ale postanowiłem jeszcze raz powalczyć o mistrzostwo świata - mówi żużlowiec Unii Tarnów. - Sprzętowo jestem dobrze przygotowany, mam nadzieję, że tak będzie od pierwszego do ostatniego turnieju.

Swoją pozycję z poprzedniego sezonu chce poprawić także Hampel.

- W poprzednim sezonie zająłem dziewiąte miejsce, teraz zamierzam awansować do pierwszej piątki - zapowiada 25-letni zawodnik Unii Leszno. - Jestem dobrej myśli. Najważniejsza będzie mobilizacja.

Dla Wiesława Jagusia będzie to pierwszy sezon w Grand Prix.

- Przesądny nie jestem, choć będę startował z numerem 13 - śmieje się polski debiutant. - To moja ulubiona liczba.

W tegorocznym cyklu będzie nieco innym system punktowania. Bez zmian pozostaje punktowanie w wyścigach fazy zasadniczej. Nowością jest przydzielanie punktów za miejsca zajęte w wyścigach półfinałowych (według punktacji 3 - 2 - 1 - 0). Do tej pory punkty w półfinałach nie były liczone. Inaczej punktowany będzie także ostatni, finałowy wyścig, w którym zdobyte "oczka" zostaną pomnożone razy dwa. Do klasyfikacji generalnej zawodnicy otrzymywać będą sumę wszystkich punktów, jaką uzyskali w danym turnieju.

Pierwszy turniej rozegrany zostanie na torze Santa Marina w Lonigo. Nie jest on zbyt szczęśliwy dla polskich zawodników. Dwa lata temu Gollob był ostatni, przed rokiem zajął 10. lokatę, a Hampel był trzynasty.

- Mam nadzieję, że teraz sobie poradzimy z tym trudnym torem - dodaje Gollob.

Ostatnia runda cyklu Grand Prix 2007 odbędzie się na stadionie Veltins Arena w Gelsenkirchen. Będzie to setna runda w historii GP. W związku z tym zwycięzca zawodów, a dokładniej zwycięzca wyścigu finałowego, otrzyma aż 100 tys. dolarów! Będzie to największa nagroda w historii cyklu, który odbywa się od 1995 roku.

Kalendarz Grand Prix 2007

28 kwietnia - Lonigo (Włochy)

12 maja - Wrocław (Polska)

26 maja - Eskilstuna (Szwecja)

9 czerwca - Kopenhaga (Dania)

30 czerwca - Cardiff (Wielka Brytania)

28 lipca - Praga (Czechy)

11 sierpnia - Malilla (Szwecja)

25 sierpnia - Daugavpils (Łotwa)

8 września - Bydgoszcz (Polska)

22 września - Krsko (Słowenia)

6 października - Gelsenkirchen (Niemcy)

Lista startowa:

1. JASON CRUMP (Australia)

2. GREG HANCOCK (USA)

3. NICKI PEDERSEN (Dania)

4. ANDREAS JONSSON (Szwecja)

5. LEIGH ADAMS (Australia)

6. HANS ANDERSEN (Dania)

7. MATEJ ZAGAR (Słowenia)

8. TOMASZ GOLLOB (Polska)

9. JAROSŁAW HAMPEL (Polska)

10. ANTONIO LINDBAECK (Szwecja)

11. SCOTT NICHOLLS (Anglia)

12. BJARNE PEDERSEN (Dania)

13. WIESŁAW JAGUŚ (Polska)

14. Rune Holta (Polska)

15. Chris Harris (Anglia)

16. "dzika karta"

Żużlowe ciekawostki:

Pierwszy wyścig żużlowy w Polsce rozegrano w 1930 roku w Mysłowicach.

Pierwszym polskim finalistą IMŚ był zawodnik bydgoskiej Polonii - Mieczysław Połukard.

Paliwo używane do żużlowych motocykli to czysty metanol.

Motocykle żużlowe nie mają hamulców ani biegów.

Silnik żużlowy osiąga nawet do 12.000 obr/min.

Silnik powinien mieć pojemność 500 cm sześciennych.

Minimalna waga motocykla nie może być mniejsza niż 77 kg.

Kombinezony zawodników wykonywane są z kevlaru - materiału, z którego robione są m.in. kamizelki kuloodporne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świątek w finale turnieju w Rzymie!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wisla.naszemiasto.pl Nasze Miasto