Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autostrada w 2011 roku

Janusz Strzelczyk
Autostrada A-1 z Gdańska do do granicy południowej będzie gotowa już (?) w 2011. Ten termin obwieścili wczoraj w magistracie szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Edward Gajerski, dyrektor katowickiego ...

Autostrada A-1 z Gdańska do do granicy południowej będzie gotowa już (?) w 2011. Ten termin obwieścili wczoraj w magistracie szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Edward Gajerski, dyrektor katowickiego oddziału DDKiA Krzysztof Raj, wojewoda śląski Lechosław Jarzębski. I jeszcze obiecali, że na rogatkach Częstochowy będą się krzyżować A-1 i droga ekspresowa S-46.

A-1, nazywaną Autostradą Bursztynową pojedziemy w 2011 roku. Już w 2011, bo wcześniejsze plany zakładały ukończenie A-1 w 2013.

Autostrada będzie przebiegać po zachodniej stronie Częstochowy. Z miastem będzie połączona czterema węzłami komunikacyjnymi: w Rząsawach, od ul. św. Rocha na granicy administracyjnej Częstochowy, w stronę Kłobucka, przy trasie wylotowej na Opole i na Dźbowie.

– Są już wskazania lokalizacyjne na budowę autostrady – mówi Jarosław Kapsa z biura prasowego Urzędu Miasta. – Rozpoczęto wykup gruntów.

Za Częstochową A-1 będzie przebiegała koło Woźnik, tu ma być kolejny węzeł, dalej w pobliżu Gliwic, z węzłem w Sośnicy, wreszcie do granicy państwa w Gorzyczkach. Do autostrady zostanie włączony odcinek DK-1 od Łodzi do północnych granic Częstochowy w Rząsawach.

A-1 będzie budowana przez firmy prywatne na podstawie udzielonych im przez Ministerstwo Transportu koncesji. Z wyjątkiem rejonu Gliwic, gdzie inwestycję w całości przejmie państwo. Tam ze względu na gęstą zabudowę koszty będą ogromne i żadna prywatna firmie nie chce budowy finansować. Za przejazd autostradą zapłacimy, a za jazdę drogą ekspresową S-46 nie. Dyrektor DDKiA obiecał, że S-46 ekspresową będzie. To Szlak Staropolski od Kudowy, przez Wrocław, Opole, Częstochowę, Kielce, Lublin do granicy wschodniej. Ekspresowa S-46 ma być wpisana do Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013.

Po raz pierwszy o budowie Bursztynowej Autostrady A-1 było głośno w 1997 roku. Wtedy w Częstochowie podpisano statut Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej.
Sygnatariuszami dokumentu są samorządy Gdańska, Gdyni, Torunia, Łodzi, Częstochowy, Gliwic. W 1997 r. koncesję na budowę i eksploatację ponad 150-kilometrowego odcinka A-1 z Gdańska do Torunia dostała spółka Gdańsk Transport Company, w której udziały ma m.in. szwedzki koncern Skanska. Optymiści mówili, że budowa autostrady A–1 rozpocznie się w 2005 r. Inwestycja ruszy w 2011 r., jeśli nie jest to obietnica wyborcza.

W czasie gdy w Częstochowie dyskutowano o A-1 w Sejmie premier Marek Belka odpowiadał na pytania posłów też o tę drogę. Premier powiedział, że rząd podejmie decyzję w sprawie tej autostrady w ciągu kilku tygodni. Minister transportu ma przedstawić harmonogram działań. Co najważniejsze Belka powiedział, że są pieniądze na budowę autostrady.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wisla.naszemiasto.pl Nasze Miasto