Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa obejścia Węgierskiej Górki. Inwestycja z lotu ptaka. Jest rozmach!

JAK
Beskid Air/ You Tube/screen
Trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli brakującego odcinka drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń. To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w regionie, która kierowcom ułatwi jazdę na Słowację, a mieszkańcom Milówki czy Węgierskiej Górki życie, bo ciężkie samochody nie będą jeździły przez centrum tych miejscowości. Na profilu Beskid Air ukazał się filmik zrobiony z drona pokazujący, jak obecnie przebiegają prace.

- W drugiej połowie marca i pierwszej kwietnia prace wokół budowy S1 na odcinku Przybędza - Milówka skupiły się głównie na odcinku na wysokości Ciśca. W tej odsłonie kroniki możliwe było nagranie praktycznie całej inwestycji od węzła w Przybędzy, aż po węzeł w Milówce. Na filmie po raz pierwszy widoczne są wszystkie portale do obu tuneli na nowo powstającej trasie.
W rejonie węzła Przybędza i ulicy Zielona Górna wyburzone zostały także budynki mieszkalne, które jeszcze miesiąc temu były widoczne na kronice. Ponadto w ciągu miesiąca został uporządkowany teren budowy z zalegających ściętych drzew - informuje Beskid Air.

Umowa na budowę obejścia Węgierskiej Górki została podpisana w październiku ub. roku. Jak informował katowicki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nowy 8,5-kilometrowy odcinek Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) powstanie w 34 miesiące.

- Wykonawca odcinka Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) w pierwszej kolejności opracuje dokumentację projektowo-wykonawczą, uzyska niezbędne decyzje umożliwiające wykonanie robót budowlanych, a następnie wykona prace budowlane. Ostatnim elementem będzie przeprowadzenie procedury kontrolnej, której efektem będzie otrzymanie decyzji zezwalającej na dopuszczenie do użytkowania zbudowanego odcinka drogi. Wybrany wykonawca zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia za kwotę 1 378 952 702,84 zł brutto. Inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj i buduj” - dodał katowicki Oddział GGDKiA.

Budowa obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).

Ta droga ekspresowa znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

- Droga S1 na odcinku Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku, a także dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz miedzy tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Długość tuneli to ok. 830 m i 1000 m - informowała jesienią ub. roku GDDKiA w Katowicach.

Kontrakt realizuje konsorcjum firm Mirbudu (lider), Kobylarni (partner) oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż (partner). W połowie marca spółka Mirbud informowała, że prowadzone prace wycinkowe, a także wyburzeniowe. Prace projektowe potrwają do maja, po ich zakończeniu ruszy budowa tego 8,5 – kilometrowego odcinka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto