Z dniem 1 stycznia 2004 roku zlikwidowano większość ulg i odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych. Do odliczenia za 2004 rok zostało niewiele: odliczenie z racji opłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, odliczenie z racji wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego oraz ulgę nabytą związaną z remontem i modernizacją lokalu lub budynku mieszkalnego.
Zapłacone przez podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegają odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zasada jest prosta. Składki wpłacane na powszechne ubezpieczenie zdrowotne odlicza się od podatku w pierwszej kolejności. Dopiero potem możemy dokonywać dalszych odliczeń. A odliczyć możemy składki płacone przez naszego pracodawcę jak również składki płacone samodzielnie.
Niestety nie cała składka może być odliczona. Jej kwota nie może przekroczyć 7.75 proc. podstawy jej wymiaru. Informację o tym, ile wynosi podstawa wymiaru i maksymalna w naszym wypadku kwota odliczenia, znajdziemy na formularzu PIT przekazywanym przez pracodawcę.
To stosunkowo nowe rozwiązanie z którego mogliśmy skorzystać pierwszy raz w tym roku. Jako podatnicy, to my określamy komu chcemy przekazać 1 proc. naszego podatku. Pieniądze możemy przekazać jednak tylko tym organizacjom pożytku publicznego, które uwzględniono w wykazie prowadzonym przez Ministerstwo Finansów.
Odliczenie to jako jedyne przysługuje nam już po zakończeniu roku podatkowego. Pieniądze możemy przekazać między 1 stycznia roku podatkowego, a ostatnim dniem terminu składania zeznań podatkowych (zwykle do 30 kwietnia następnego roku). Podatek zostanie zmniejszony, jeżeli będziemy mogli udokumentować wpłatę darowizny na konto organizacji. Dokument musi zawierać nasze imię i nazwisko, adres, kwotę i oczywiście nazwę organizacji którą wpomagamy.
Z tego odliczenia możemy skorzystać tylko wtedy, kiedy podobnej darowizny nie odliczyliśmy już od dochodu. Od dochodu możemy bowiem również odliczyć darowiznę przekazaną na cele naukowe, kulturalne lub religijne.
lub budynku mieszkalnego
Była to dotychczas najchętniej wykorzystywana przez nas ulga. Dzięki niej w polskich mieszkaniach królowały szafy wnękowe (jako inwestycja remontowa) i wykładziny podłogowe lub panele (na podobnej zasadzie). Zabudowywaliśmy kuchnie i przerabialiśmy łazienki. Budowlana prosperity dobiega jednak końca. Ulga remontowo – modernizacyjna działała zawsze w cyklu 3-letnim. Ostatni okres 3 lat rozpoczął się w 2003 roku. Nabyliśmy więc prawo do wykorzystania tej ulgi w roku 2004 i 2005. I możemy ją wykorzystać bez względu na to czy w ubiegłym roku coś remontowaliśmy czy nie.
Oczywiście wydatki, które chcemy odliczyć muszą być udokumentowane. Dokumentami są faktury VAT za materiały budowlane i remontowe czy usługi.
W przypadku wpłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, które też są podstawą do skorzystania z odliczenia – na postawie dowodu wpłaty. Wystarczy, jeżeli na dowodach wpłat za czynsz spółdzielnia lub wspólnota zaznaczą jaka część pieniędzy przeznaczona jest na fundusz remontowy. Z tego odliczenia nie mogą jednak skorzystać najemcy mieszkań w TBS.
W latach 2003-2005 podatnicy mogą pomniejszyć należny podatek dochodowy o 19 proc. z poniesionych wydatków nie więcej jednak jak o:
– 5.670,00 zł w przypadku remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy (odpowiada to wydatkom w kwocie 29.842,11 zł),
– 4.725,00 zł w przypadku remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego (odpowiada to wydatkom w kwocie 24.868,42 zł).
Dodatkowo, wskazane limity odliczeń od podatku ulegają podwyższeniu o 945,00zł w przypadku, gdy podatnik remontując mieszkanie lub dom ponosi również wydatki na remont lub modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych.
Okteślona jest też minimalna kwota wydatków, która uprawnia do skorzystania z odliczenia W okresie obecnie obowiązujących trzech lat (2003-2005) jest to kwota 567,00 zł.
Odliczeniu od podatku podlegają wydatki poniesione przez podatnika na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na postawie odrębnych przepisów.
W praktyce wystarczy mieć tzw. dorozumianą umowę użyczenia lokalu. Jeżeli mieszkamy z rodzicami i sami rozliczamy podatek, będzioemy mogli skorzystać z ulgi choćby za zakup farby do malowania ścian czy tapet.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?