Czym różnią się opony letnie od zimowych?
Nie bez przyczyny zmienia się opony w zależności od sezonu jazdy samochodem.
Opony letnie różnią się od zimowych nie tylko fakturą i konstrukcją bieżnika, ale również materiałem, z jakiego są wykonane.
Zastanawiając się nad pierwszą kwestią, czyli jaki bieżnik mają nowe opony letnie, trzeba zwrócić szczególną uwagę na fakt, że są one wyprodukowane w taki sposób, by skutecznie odprowadzać wodę spod kół. To szczególnie ważne w przypadku, gdy jazda samochodem odbywa się w momencie silnego, nawalnego deszczu. Skuteczne pozbywanie się wody spod kół, zwiększa ich przyczepność i zmniejsza ryzyko niekontrolowanego poślizgu.
Drugą cechą, jaką mają opony letnie to fakt, że są wyprodukowane z zupełnie innej mieszanki materiałów i składników, co nie pozostaje bez znaczenia, jeżeli chodzi o jakość i bezpieczeństwo jazdy. Podejmując decyzję o tym, jakie opony letnie wybrać do swojego samochodu należy zatem zwrócić uwagę, czy mieszanka, z jakiej zostały wykonane, jest odporna na wysokie temperatury powietrza i asfaltu. Ważne jest również to, czy nie ulegają szybkiemu ścieraniu. To bardzo istotne, ponieważ starty bieżnik to niebezpieczeństwo wypadku i zmniejszonej przyczepności kół, a co za tym idzie, wydłużenia drogi hamowania.
Ile kilometrów wytrzymują opony letnie?
Wielu kierowców zastanawia się, ile km wytrzymują opony przeznaczone do jazdy latem. Odpowiedź zależy między innymi od jakości opon, a także od dynamiki jazdy kierowcy, która jest kwestią indywidualną. Przyjęło się jednak, że optymalnym i bezpiecznym zakresem tych wartości jest przedział między 50 000 km a 85 000 km. To całkiem sporo dla osoby, która rocznie przemierza około 10 000 kilometrów. W takim wypadku 5-7 sezonów to właśnie tyle, ile wytrzymują opony letnie.
Jak się okazuje, nie tylko przebieg opon letnich, ale również wiek ma znaczący wpływ na ich kondycję. Nie można dać się zwieść jedynie liczbom, mówiącym o tym ile kilometrów przejechały opony letnie. Ich wiek i data zakupu również są bardzo ważne. Opony letnie, które przejechały zaledwie 20 tysięcy kilometrów, mogą do niczego się nie nadawać, jeżeli od daty zakupu minęło 10 lub więcej lat. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest to, że guma, z jakiej wykonane są opony, parcieje z wiekiem i traci swoje właściwości. Może zacząć się kruszyć, pękać i odkształcać. Zużycie opon od wewnątrz przyczyny upatruje się właśnie w wieku ogumienia, ale nie tylko. Przyczyną może być również niewłaściwe ich przechowywanie.
Jak prawidłowo przechowywać opony letnie w trakcie zimy?
Jak wcześniej wspomniano to, ile km wytrzymują opony, zależy od sposobu ich przechowywania w trakcie zimy. By opony letnienie traciły swoich właściwości, trzeba je ulokować w miejscu, które jest:
- suche,
- chłodne,
- zacienione,
- wolne od chemikaliów (kwasów, olejów, substancji aktywnych);
Pominięcie, chociażby jednego z powyższych czynników, będzie niekorzystnie wpływać na stan gumy, z której wykonane są nasze opony.
Nie bez znaczenia pozostaje również sposób ich ułożenia. Nie wolno ich stawiać w pozycji pionowej, ale w poziomie (może być jedna na drugiej w przypadku kompletnych kół z felgami). Pozostawienie ich w pionie, skutecznie może odkształcić opony letnie.
Alternatywą jest również zawieszenie kompletnych kół na hakach.
W związku z powyższym, to ile wytrzymują opony letnie czasu, zależy nie tylko od jakości materiału, z jakiego są wykonane, ale również od dynamiki jazdy, ich wieku, sposobu przechowywania i ilości pokonanych kilometrów.
Warto co sezon sprawdzać grubość bieżnika (u mechanika, na stacji kontroli pojazdów lub samodzielnie) za pomocą niedrogiego urządzenia. Spadek grubości bieżnika opon letnich poniżej 3 mm absolutnie wyklucza możliwość ponownego ich założenia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?