Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jazda na podwójnej akcyzie

Beata Sypuła
Czy ponad 1 mln aut sprowadzonych od 1 maja 2004 r. z Unii Europejskiej zostanie sprawdzonych? Celnicy podejrzewają, że importerzy powszechnie zaniżali wartości sprowadzonych aut dla niższej akcyzy i płacili tylko jeden ...

Czy ponad 1 mln aut sprowadzonych od 1 maja 2004 r. z Unii Europejskiej zostanie sprawdzonych? Celnicy podejrzewają, że importerzy powszechnie zaniżali wartości sprowadzonych aut dla niższej akcyzy i płacili tylko jeden raz ten podatek – choć zazwyczaj sprzedawali auto przed jego rejestracją w kraju. Tymczasem powinni zapłacić akcyzę dwukrotnie: po sprowadzeniu i po sprzedaży.

Choć do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego wpłynęła skarga na pobieranie przez Polskę podatku akcyzowego od importowanych samochodów, co po rozpatrzeniu uznano za niezgodne z Traktatem Unii Europejskiej, bo narusza zawarty w nim zakaz dyskryminacji podatkowej – na razie Polska nie zmieniła przepisów. Akcyzę płacić trzeba i dopiero w przyszłości ma być zastąpiona podatkiem ekologicznym.

Dziś trudno dociec, ile – spośród ponad 100 tys. aut sprowadzonych do województwa śląskiego z UE od maja 2004 roku – zmieniło natychmiast właściciela. Według firmy Samar monitorującej rynek motoryzacyjny, połowę sprowadzono na handel.

Przy wjeździe na teren Polski płaci się akcyzę po raz pierwszy. Jeśli taka osoba sama nie rejestrowała auta, ale je sprzedała, powinna zapłacić akcyzę po raz drugi. Przesądza o tym artykuł 80 ustawy o podatku akcyzowym. Mało kto o tym wiedział. Kontrole tzw. PIT-ów samochodowych, prowadzone przez izby celne potwierdzają, że tę drugą akcyzę mało kto uiścił.

Jaki jest ratunek? Teoretycznie żaden. Gdyby po sprzedaży auta sprowadzający je zapłacili podatek z własnej woli, mogliby odliczyć sobie od niego wartość pierwszej akcyzy.

W przeciwnym przypadku celnicy mają prawo żądać raz jeszcze kwoty maksymalnej z karnymi odsetkami. Może więc jest jeszcze czas, by nadrobić zaniedbanie? Wykładnia Ministerstwa Finansów rozwiewa te nadzieje, bo w przypadku wielu transakcji terminy dawno minęły. Doradcy podatkowi podpowiadają, by jednak złożyć z własnej woli korektę deklaracji i dopłacić brakującą akcyzę. Pamiętajmy, że u urzędników fiskusa zawsze dobrze jest widziany akt skruchy. Na co możemy liczyć? Być może nie obciążą nas karnymi odsetkami, jeśli dopłacimy akcyzę, zanim pojawi się u nas kontroler...


Wiek auta Dla aut z silnikiem o pojemności do 2000 ccm Dla aut z silnikiem o pojemności powyżej 2000 ccm

1-2-letnie auto 3,1 proc. 13,6 proc.
3 lata 15,1 proc. 25,6 proc.
4 lata 27,1 proc. 37,6 proc.
5 lat 39,1 proc. 49,6 proc.
6 lat 51,1 proc. 61,6 proc.
7 lat 63,1 proc. 65 proc.
8 lat i więcej 65 proc. 65 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wisla.naszemiasto.pl Nasze Miasto