Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kiedyś linia donikąd, dziś pętla schowana wśród wielkich blokowisk. Zobaczcie okolice Małego Płaszowa z drona

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Linia do Małego Płaszowa w Krakowie biegnie wzdłuż ulicy Lipskiej. Ten teren mocno się rozwinął w ostatnim czasie, ale następnie impet inwestycyjny jakby wyhamował. Wolne pozostają nadal, i dobrze, spore tereny między ulicami Golikówka i Albatrosów. Ciekawe na jak długo?
Linia do Małego Płaszowa w Krakowie biegnie wzdłuż ulicy Lipskiej. Ten teren mocno się rozwinął w ostatnim czasie, ale następnie impet inwestycyjny jakby wyhamował. Wolne pozostają nadal, i dobrze, spore tereny między ulicami Golikówka i Albatrosów. Ciekawe na jak długo? Szymon Korta
Gdy planowano jej budowę wzbudzała niemałe kontrowersje w Krakowie. Mówiono nawet, że to linia tramwajowa donikąd, bo wiele istniejących dziś w Małym Płaszowie i jego okolicy osiedli jeszcze nie istniało. Bardziej złośliwi zarzucali też prezydentowi Krakowa Jackowi Majchrowskiemu, że prowadzi linię tam, by lepiej skomunikować związaną z nim szkołę na Zabłociu, Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Dziś nie wyobrażamy sobie Krakowa bez tego torowiska, po którym hula popularny tramwaj nr 20. A Mały Płaszów... już nie taki mały. Zobaczcie jak pętla wygląda na tle wielkich okolicznych osiedli.

W czwartek, 18 listopada 2010 roku została uruchomiona nowa linia tramwajowa do Małego Płaszowa. Uruchomienie tej linii zdecydowanie ułatwiło podróż do centrum miasta nie tylko mieszkańcom Płaszowa, ale także tym, którzy dojeżdżają z dalszych okolic miasta. Pętla w Małym Płaszowie pełni bowiem funkcje miejsca przesiadkowego, z którego oprócz tramwaju odjeżdżają także autobusy kursujące m.in. do Niepołomic. Budowa nowej linii tramwajowej do Małego Płaszowa o długości ok. 4 km trwała od stycznia 2010 roku. Już w sierpniu 2010 roku dla pasażerów został oddany pierwszy fragment nowego torowiska łączący rondo Grzegórzeckiego z ulicą Nowohucką, po której kursowały dwukierunkowe tramwaje.

Pętla pozwoliła na rozwój nowych osiedli w okolicy, pojawiły się też nowe sklepy, a po drugiej stronie głównej ulicy rozwijają się liczne firmy. Jednakże spory teren na wschód od pętli nadal pozostaje niezagospodarowany, choć swego czasu było o nim głośno.

Na razie jednak ciągle pozostaje urokliwą oazą spokoju położoną tuż nad Wisłą. Mamy tu domy jednorodzinne, ogródki działkowe, łąki, pola uprawne i pozostałości fortu Lasówka, obiektu Twierdzy Kraków.

Trudno jednak przypuszczać, że teren ten długo pozostanie wolny od zabudowy, szczególnie w Krakowie. Budując linię do Małego Płaszowa przewidziano, że ten obszar miasta ma potencjał inwestycyjny. Teraz planuje się już przedłużenie linii do Małego Płaszowa w kierunku Rybitw, i skomunikowanie nią również osiedla Złocień, które ciągle i w szybkim tempie się rozbudowuje.

Nie wyobrażamy sobie dziś Krakowa bez linii do Małego Płaszowa, ale gdy decydowano o jej budowie północ miasta grzmiała, że jest traktowana po macoszemu. Mieszkańcy czekali tam na linię do Mistrzejowic, do Górki Narodowej, ale na nie przyszedł czas obecnie. Jedna już działa, a druga jest w budowie. Teraz mówi się, że kolejne inwestycje tramwajowe wrócą na południe, np. linia do osiedla Kliny. Ale też swój tramwaj zapewne pragnęłyby mieć... Azory.

Edukacja obywatelska zastąpi HiT

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto