Świadczenie emerytalne dla byłych sołtysów przysługuje tym, którzy spełniają trzy kluczowe warunki. Osoba musi posiadać co najmniej dwie kadencje pełnienia funkcji sołtysa, przy czym ciągłość nie jest wymagana, oraz przynajmniej 8 lat łącznego okresu sprawowania tej funkcji. To istotne, że do okresu pełnienia funkcji sołtysa zalicza się także czas sprzed wejścia w życie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Ostatecznie, wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
Należy również zaznaczyć, że osoba ubiegająca się o to świadczenie nie może być skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe związaną z jej funkcją sołtysa. Świadczenie wypłacane jest przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS).
Warto podkreślić, że Prezes KRUS zobowiązuje się do wydania decyzji w ciągu 60 dni od złożenia wniosku. Po uzyskaniu przyznania, świadczenie jest wypłacane, z wyrównaniem od daty złożenia wniosku.
To ważna inicjatywa, która docenia pracę i zaangażowanie byłych sołtysów w rozwijanie swoich lokalnych społeczności. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zgłaszania wniosków i korzystania z tego zasłużonego wsparcia emerytalnego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?