Podatek samochodowy pobierany przy pierwszej rejestracji samochodu – który ma zastąpić akcyzę od importowanych aut – prawdopodobnie wejdzie w życie dopiero od połowy tego roku.
– Rząd zajmie się tą ustawą na jednym z najbliższych posiedzeń. Po konsultacji z UE przesłana zostanie ona do Sejmu — powiedział wiceminister finansów Jarosław Neneman podczas czatu na stronach Ministerstwa Finansów.
Podstawowa stawka nowego podatku ma wynosić 1 zł za centymetr sześcienny pojemności silnika. Podatek ten będzie ściśle związany z ekologicznymi normami czystości spalin – im bardziej restrykcyjne normy auto będzie spełniać, tym podatek będzie niższy.
Takie rozwiązanie ma zablokować przywóz do Polski wraków zatruwających powietrze. Obecnie akcyza na stare importowane auta może wynieść nawet 65 proc. Mimo to importerzy nie płacą wysokich kwot, ponieważ deklarują niską wartość auta – w granicach 200-300 euro za model sprzed 1990 r.
Za taki samochód płaci się nie więcej niż kilkaset złotych akcyzy. Po wprowadzeniu nowych przepisów to się całkowicie zmieni. Za stare auto, np. z silnikiem 2000 cm sześc. z roku 1989 trzeba będzie zapłacić nawet 8 tys. złotych podatku.
Do Polski w 2004 roku – jak podaje resort finansów – sprowadzono 811 tys. 823 samochody używane, a wpływy z akcyzy z tego tytułu wyniosły 934,22 mln zł. W samym tylko grudniu 2004 r. – gdy pojawiły się pierwsze informacje o nowym, zaporowym podatku – do Polski napłynęło 112 tys. 962 używanych aut.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?