MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Pobiliśmy europejski rekord - w ciągu pięciu lat benzyna w Polsce podrożała o ponad 200 procent

Mariusz Urbanke
Na razie paliwa na polskich stacjach tanieją. Pytanie, jak to długo potrwa. Zygmunt Wieczorek
Na razie paliwa na polskich stacjach tanieją. Pytanie, jak to długo potrwa. Zygmunt Wieczorek
Premier Kazimierz Marcinkiewicz zapowiedział, że nie będzie podwyżki akcyzy na paliwa. W obliczu drożejącej ropy na rynkach światowych to pocieszająca wiadomość dla polskich kierowców.

Premier Kazimierz Marcinkiewicz zapowiedział, że nie będzie podwyżki akcyzy na paliwa. W obliczu drożejącej ropy na rynkach światowych to pocieszająca wiadomość dla polskich kierowców.
Dlaczego ropa znowu drożeje? Bo światowa gospodarka zużywa jej coraz więcej, zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na olej opałowy.

Kolejnym powodem jest fakt, że praktycznie całkowitym fiaskiem zakończył się amerykański plan zwiększenia dostaw ropy z Iraku. Amerykanie zamierzali wydobywać 6 mln baryłek na dzień, tymczasem na skutek ataków terrorystycznych nie osiągnięto nawet połowy tego wydobycia.


Nie majstrować przy akcyzie

Trudno się dziwić, że w tej sytuacji ceny na polskich stacjach ciągle idą w górę. Jak szacują firmy monitorujące rynek paliw, benzyna w ciągu pięciu lat podrożała w Polsce o ponad 200 proc. Ten wzrost został spowodowany nie tylko wyższymi cenami surowca do produkcji paliw, ale i podatków. Jak szacuje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), w cenie benzyny bezołowiowej 95 akcyza stanowi 40,7 proc., a łącznie wszystkie podatki aż 64,7 proc. W cenie oleju napędowego akcyza wynosi 30,5 proc., a podatki w sumie 54,5 proc.

Dlatego też Polska Izba Paliw Płynnych (PIPP) proponuje zmianę ustawy o podatku akcyzowym na paliwa. Zdaniem prezes PIPP Aurelia Kuran-Puszkarska, podatek akcyzowy powinien być ustalany przez parlament. Natomiast resort finansów mógłby zmieniać akcyzę tylko momencie drastycznych zmian ceny baryłki ropy i kursu dolara.

O utrzymanie akcyzy na dotychczasowym poziomie zaapelowała Krajowa Izba Gospodarcza. – Zablokowanie wzrostu akcyzy na benzynę będzie istotnym elementem, który może przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji i transportu, co przy obecnym tempie wzrostu gospodarczego jest bardzo istotną kwestią – przekonuje Andrzej Arendarski, prezes Izby.


Drogi transport

Stanowisko Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych jest jeszcze bardziej stanowcze: przewoźnicy nie zaakceptują podwyżki akcyzy na paliwo. – Już dziś ceny oleju napędowego doszły do poziomu benzyny – twierdzi Jan Konieczny, właściciel firmy przewozowej z Katowic. – To dla nas ogromny problem, bo koszt paliwa to prawie połowa ogółu kosztów świadczonych przez nas usług.
Trudno się więc dziwić, że wielu przewoźników już podniosło ceny. Zdrożały na przykład bilety u przewoźników w komunikacji miejskiej – średnio o 15 procent.

Krajowa Izba Gospodarcza apeluje też o pozostawienie w 2006 r. stawki podatku akcyzowego na gaz płynny LPG na niezmienionym poziomie. Według szacunków Izby, średnia cena detaliczna gazu do samochodów wrosła w ciągu ostatnich 6 miesięcy o ponad 30 proc.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wisla.naszemiasto.pl Nasze Miasto