T-Mobile wyłączył sieć 3G. Co warto wiedzieć na ten temat?

Materiał informacyjny T-Mobile
Technologia łączności mobilnej stale się rozwija – obecnie klienci T-Mobile mogą już korzystać z telefonii komórkowej piątej generacji. Jednocześnie z pojawianiem się nowych standardów starsze rozwiązania są stopniowo wyłączane, jak miało to miejsce w ostatnich latach dla sieci 3G. Co było powodem takiej decyzji i jakie są efekty tej zmiany? Czy użytkownicy starszych urządzeń nadal będą mogli wykonywać połączenia?

Dlaczego sieć 3G w T-Mobile została wyłączona?

Technologia 3G pojawiła się na rynku już na początku XXI wieku, lecz od tego czasu zdążyła już zostać niemal całkowicie wyparta przez nowsze rozwiązania – LTE oraz 5G. Warto zaznaczyć, że wszystkie z tych standardów działają w podobny sposób. Do realizacji połączeń i obsługi ruchu sieciowego wykorzystuje się częstotliwości radiowe, których zasoby są ograniczone, co oznacza że żeby zrobić więcej „miejsca” na nowe, lepsze technologie, konieczne jest systematyczne wyłączanie starszych, mniej popularnych sieci. Tak właśnie stało się w przypadku 3G – T-Mobile rozpoczęło wycofywanie tej technologii już dwa lata temu, gdy jej udział w transferze danych w ramach sieci wynosił mniej niż 3%. Proces ten zakończono w kwietniu 2023 roku.

Które grupy klientów zostały najbardziej dotknięte wyłączeniem standardu 3G?

Choć w momencie wyłączenia sieci 3G ta technologia stanowiła zdecydowaną mniejszość wykorzystania sieci T-Mobile, niewielka część klientów mogła odczuć skutki tej decyzji. Dotyczy to przede wszystkim osób, które korzystają ze starych kart SIM lub starych modeli telefonów. Dla pierwszej grupy problem jest bardzo prosty do rozwiązania – wystarczy skontaktować się z konsultantem operatora, aby wymienić kartę SIM na nowszą. W drugim przypadku konieczny może być zakup nowego urządzenia. Warto jednak zaznaczyć, że aktualnie wszystkie modele w ofercie T-Mobile – w tym również najtańsze propozycje – obsługują sieć LTE, a wiele z nich działa także w standardzie 5G. Co ważne, urządzeń 5G zaczynają się już od 100 zł, a przy podpisaniu umowy promocyjnej można liczyć na rozbicie jej na raty.

Niektórzy klienci korzystają natomiast z telefonów, które mogą obsłużyć nowsze technologie łączności, ale dopiero po aktywowaniu odpowiednich ustawień – mowa przede wszystkim o włączeniu funkcji VoLTE. W razie odczucia spadku jakości usług po wyłączeniu sieci 3G warto sprawdzić specyfikację i konfigurację telefonu, skontaktować się z konsultantem lub wymienić urządzenie na nowsze.

Sieć 2G nadal aktywna

Co ciekawe, mimo że technologia 2G jest starsza niż 3G, T-Mobile aktualnie nie ma planów w kwestii wyłączenia tego standardu. Wynika to z faktu, że łączność drugiej generacji jest szeroko wykorzystywana w automatycznej komunikacji między urządzeniami (tzw. usługi M2M), jak również do wykonywania połączeń w telefonach, które nie obsługują najnowszych standardów sieci.

Czy klienci, którzy dotychczas korzystali z 3G, stracą możliwość użytkowania swojego telefonu?

Odpowiedź na to pytanie zależy w głównej mierze od konfiguracji urządzenia, jednak w zdecydowanej większości przypadków wyłączenie 3G nie będzie mieć większego wpływu na korzystanie z telefonu. Wynika to z faktu, że niemal wszystkie telefony dostępne na rynku – zarówno kupione w T-Mobile, jak i poza siecią – obsługują technologię 2G. Ten nieco starszy standard pozostanie aktywny jeszcze co najmniej przez kilka lat i może być wykorzystywany do rozmów, SMS-ów, a nawet przeglądania podstawowych stron internetowych. W przypadku nowszych sprzętów można z kolei aktywować funkcję Vo LTE, która służy do obsługi połączeń za pośrednictwem transferu danych w ramach sieci LTE. Co więcej, SMS-y oraz MMS-y mogą być nadal odbierane i wysyłane bez względu na sposób połączenia telefonu z siecią.

Jak sprawdzić kartę SIM i jak ją wymienić?

O ile sprawdzenie możliwości telefonu jest zazwyczaj dość proste, o tyle w przypadku karty SIM sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Najprostszym sposobem, by zweryfikować zdolność do obsługi technologii innych niż 3G, jest kontakt z konsultantem operatora. W przypadku T-Mobile można także bezpłatnie wymienić kartę SIM na nowszą. Aby to zrobić, również należy skontaktować się z przedstawicielem sieci – można to zrobić telefonicznie, online lub w salonie T-Mobile.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: T-Mobile wyłączył sieć 3G. Co warto wiedzieć na ten temat? - Dziennik Bałtycki

Wróć na wisla.naszemiasto.pl Nasze Miasto