MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

W 2005 r. zmieni się akcyza na importowane samochody

(mu)
Arkadiusz Bałazy, członek zarządu spółki "Ameks"
Arkadiusz Bałazy, członek zarządu spółki "Ameks"
Złom z Zachodu zalewa nasz rynek samochodowy - alarmują ekolodzy oraz sprzedawcy nowych samochodów. Do Polski płynie rzeka aut, których mieszkańcy bogatych krajów chcą się pozbyć, ponieważ nie spełniają one ...

Złom z Zachodu zalewa nasz rynek samochodowy - alarmują ekolodzy oraz sprzedawcy nowych samochodów. Do Polski płynie rzeka aut, których mieszkańcy bogatych krajów chcą się pozbyć, ponieważ nie spełniają one wyśrubowanych norm ekologicznych. A na przykład w Niemczech im auto bardziej truje, tym wyższy trzeba zapłacić za niego podatek.

Sytuację tę mogą zmienić propozycje Ministerstwa Finansów dotyczące zastąpienia akcyzy nowym podatkiem płaconym przy rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy. Jak poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman, resort chce, aby wysokość podatku była bezpośrednio uzależniona od pojemności silnika, a nie od wartości samochodu. Stawki podatku mają być kwotowe. Przy obliczeniach będą też brane pod uwagę normy emisji spalin.

Obecnie akcyza na stare importowane auta może wynieść nawet 65 proc. Mimo to importerzy nie płacą wysokich kwot, ponieważ deklarują niską wartość auta - w granicach 200-300 euro za model sprzed 1990 r. Za taki samochód płaci się nie więcej niż kilkaset złotych akcyzy.

Po wprowadzeniu nowych przepisów to się całkowicie zmieni. Za stare auto z silnikiem 2000 cm sześc., np. z roku 1989 trzeba będzie zapłacić nawet 8 tys. złotych podatku.

Nowe propozycje resortu finansów już trafiły do Sejmu i jeśli posłowie je przyjmą, to przepisy powinny wejść w życie w kwietniu 2005 r. A wszystko wskazuje na to, że zmiany zostaną zaakceptowane. Naciska na to bardzo silne lobby producentów i sprzedawców nowych aut oraz Unia Europejska. Jej eksperci uważają, że podatek akcyzowy od importowanych aut obowiązujący obecnie w Polsce jest niezgody z przepisami unijnymi.


Tak będzie naliczany nowy podatek

  • 4 zł za 1 cm sześc. pojemności silnika od aut posiadających normę emisji spalin Euro 0 (auta sprzed 1992 r.)
  • 3 zł za 1 cm sześc. pojemności silnika od aut spełniających normę emisji spalin Euro 1 (auta z lat 1992-1995)
  • 2 zł za 1 cm sześc. pojemności silnika od aut spełniających normę emisji spalin - Euro 2 (auta z lat 1996-1999)
  • 1,5 zł za 1 cm sześc. pojemności silnika od aut spełniających normę emisji spalin Euro 3 (auta z lat 2000-2004)
  • 1 zł za 1 cm sześc. pojemności silnika od aut spełniających normę emisji spalin Euro 4 (najnowsze modele produkowane od 2005)

    Zdaniem eksperta
    Arkadiusz Bałazy, członek zarządu spółki "Ameks":

    Nowe przepisy zapewne wyhamują import starych, wyeksploatowanych aut, co można ocenić pozytywnie. Jednocześnie jednak zdrożeje import samochodów w dobrym stanie technicznym, do pięciu lat. Nasze społeczeństwo jest na dorobku, wiele osób szuka zadbanych używanych aut, również na Zachodzie. Nowe przepisy utrudnią im to. Widać, że propozycje resortu finansów idą w kierunku zapewnienia wpływów do budżetu oraz ochrony producentów nowych samochodów.
  • od 7 lat
    Wideo

    Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na wisla.naszemiasto.pl Nasze Miasto