Coraz bliżej zakończenia prac
Zajezdnia na Annopolu zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów i „nocować” będzie w niej ponad 150 tramwajów. To będzie też miejsce pracy dla ponad 430 osób. Jak mówi mi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich, część fachowców już została zatrudniona i wdrażana jest w swoje przyszłe obowiązki. Trudno bowiem sobie wyobrazić zatrudnienie tylu osób z dnia na dzień. Długość wszystkich torów w zajezdni przekroczy 16 km. Obiekt będzie wyposażony w 100 zwrotnic, których większość (70 proc.) będzie przekładana automatycznie przez inteligentny system zarządzania jej pracą. Poniżej zobaczycie najnowsze zdjęcia z budowy.
W budynkach na terenie zajezdni trwają obecnie prace instalacyjne oraz wykończeniowe. Chociażby tynkowanie wnętrz czy układanie kafelków. Wszystko to odbywa się równolegle na trójwymiarowych modelach realizacyjnych w środowisku BIM (ang. Building Information Modeling), które umożliwiają ciągły i natychmiastowy dostęp do bieżących informacji o projekcie i wszystkich kosztach.
Inteligentna zajezdnia
Cały obiekt będzie zautomatyzowany i wyposażony w swój system informatyczny. Pozwoli to na automatyzację wielu czynności wykonywanych w podobnych obiektach ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne oraz bramy.
Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do systemu. Automatyka w zajezdni pozwoli oszczędzić ich czas. Dla przykładu – ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia nawet 7 godzin w ciągu doby - informują tramwajarze. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Jest to suma zbliżona do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.
Budowa ma zakończyć się na przełomie zimy i wiosny tego roku. Przypomnijmy, że umowę na budowę zajezdni podpisano w grudniu 2021 roku, a zgodnie z zapowiedziami wykonawca ma 26 miesięcy na realizację inwestycji. Wygląda zatem na to, że wszystko uda się ukończyć niemal idealnie zgodnie z planem. Już wiosną powinny tam "nocować" tramwaje.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?